Om BRF Förmannen

Välkommen till BRF Förmannen belägen i lummigt område på Verkstadsön mellan Göta kanal och Motala Ström. Här har man nära till bad och bor med gångavstånd till stan! Utmed Verkstadsvägen kan man följa Motala Ström och kanalen hela vägen mot centrum!

Föreningens byggnader har ett kulturhistoriskt värde då de uppfördes som arbetarbostäder under åren 1847-1898. De genomgick en grundlig totalrenovering 1986 och i samband med detta bildades bostadsrättsföreningen Förmannen. Byggnaderna är k/q-märkta vilket innebär att man inte får förändra det exteriöra utseendet. Därav är det ej tillåtet att montera paraboler eller något annat på husets fasad.
Men, vi beviljades tillstånd att installera altandörr under 2018 , vilket underlättar tillgängligheten till våra baksidor.

TV-antenn finns indraget i alla lägenheter och via den har man kanalerna 1, 2 och 4:an. Om man önskar ytterligare kanaler får var och en ombesörja detta själva. Samtliga lägenheter har  Telia öppenfiber,sedan 2017.

Till varje lägenhet har man förmånen att ha en egen trädgårdslott som man ansvarar för själv när det gäller skötsel sommar som vinter. Man tar även ansvar för grusgång utanför sin entré.

Till lägenheten hör ett rymligt lägenhetsförråd beläget i separat förrådslänga, man har även tillgång till en matkällare belägen i samma hus som förrådet.Till lägenheten följer även ett garage.

I föreningen hjälps man åt med det mesta - här finns totalt 4 hus med vardera 4 lägenheter. Varje lägenhet är husvärd en vecka i taget enligt ett rullande schema vilket innebär att man städar soprummet, sopar källarutrymmet, ser över utebelysningen och ev byter trasiga lampor, och i övrigt ser till att området ser fint ut.
Som komplement till detta ordnar föreningen höst- och vårröjardagar samt sommarröj då alla tillsammans hjälps åt att göra fint i området såsom beskärning av buskar och träd, krattning av löv, rensning av stuprör, enklare underhåll m.m.
Vid soprummet finns en behållare för lättare trädgårdsavfall som töms varannan vecka under sommarhalvåret.
Föreningen ordnar även lite mer festliga tillfällen såsom gårdsfest och kräftskiva i området. På området finns en egen fotbollsplan och en fin lekplats.
Föreningen har tillgång till ett gemensamt utbud av trädgårdsredskap som man som medlem har möjlighet att låna.
Föreningen ansvarar för elradiatorer och frånluftsvärmepump/varmvattenberedare i varje lägenhet under förutsättning att man skött det som man ska.
Föreningen källsorterar och har en jättefin anläggning för sortering. Vid klippning av gräs på den egna gräsmattan får ej motorgräsklippare användas.
Vid klippning av de gemensamma ytorna får dock motorgräsklippare användas.

Föreningen har tecknat kollektivt bostadsrättstillägg för alla medlemmar vilket innebär att man endast behöver teckna vanlig hemförsäkring som bostadsrättsinnehavare.

Alla lägenheter ska  brandvarnare, minst en på varje våningsplan. Medlemmen ser till att de finns, och att de fungerar.
Styrelsen gör en funktionskontroll, en gång om året.

Bokföringsnämnden har den 28 april 2014 beslutat att s k progressiv avskrivningsmetod inte kommer att vara tillåten i framtiden. Den aktuella föreningen har tillämpat linjär avskrivning och berörs därför inte av Bokföringsnämndens beslut. I dagsläget finns inga beslut om höjning av månadsavgift (20210427)